احتمالا شما با تايپ كردن عبارتهايي مثل ” سئو چيست؟” ، ” همه چيز در مورد SEO” و يا “سئوي وبسايت و خدمات سئو يعني چه؟” به اين صفحه يا مقاله دسترسي پيدا كردهايد. در واقع همين سرچ كردن در موتورهاي جستجو يا جستجو در گوگل، باعث ميشود كه شما جواب بسياري از سوالات روزمره خود را پيدا كنيد. فرآيندي كه دسترسي شما را به اين پاسخها را فراهم ميكند، يك روش براي بهينهسازي دادهها است كه در ادامه روند كاري آن را بررسي ميكنيم.
براي بهينهسازي يك سايت، بايد فاكتورهاي رتبهبندي را در سه زمينهي زير تقويت كنيد:
1. راهاندازي فني وبسايت
براي اينكه وبسايت شما مورد سنجش رتبهبندي قرار بگيرد، ابتدا بايد يك موتور جستجو صفحات شما را در وب پيدا كند. بعد آنها را اسكن كند تا بفهمد چه موضوعي دارند و چه كلمات كليدي در آنها استفاده شده است. در نهايت هم آنها را به فهرست خود اضافه كند. بر اين اساس وبسايت شما وارد الگورتيمي ميشود كه در سرچ كاربران ديده ميشود.
شايد فكر كنيد حالا كه صفحه وبسايت خودم را ميتوانم ببينم، پس براي گوگل هم قابل رويت است. اما اين طور نيست. شما وبسايت خودتان را در قالب مجموعهاي از گرافيكها، رنگها، متن و لينكهاي آن ميبينيد. ولي براي گوگل فقط متن صفحات مهم است.
” هر عنصري در وبسايت شما كه نتوانيد با متن و كلمات كليدي آن را معرفي كنيد، براي گوگل نامرئي است. شايد به نظر برسد شما وبسايت كاملي داشته باشيد اما براي گوگل يك محتواي غيرقابل دسترس است، پس ارزشي در محيط وب ندارد.”
عملكرد لينكها و پيوندها در وبسايت
گوگل هم مثل من و شما لينكها را دنبال ميكند.Crawlهاي گوگل وارد يك صفحه ميشوند و از طريق لينكهاي صفحه و برچسبها محتواي مرتبط را پيدا كرده و تجزيه و تحليل ميكنند. اما همانطور كه قبلا هم گفتيم، Crawl نميتواند تصاوير را اسكن كند، پس منطقي است كه لينكها و پيوندهاي صفحه را به صورت متني تنظيم كنيد.
سادهسازي ساختار URL
گوگل از اينكه كلمات را با ساختار پيچيده و رشتههاي طولاني بخواند خوشش نميآيد. پس سعي كنيد URL هاي خودتان را تا حد امكان كوتاه كنيد و كلمه كليدي اصلي در آن وجود داشته باشد.
تا امروز در تمامي آموزشها و مقالاتي كه با شما به اشتراك گذاشتيم بارها در مورد اهميت و جايگاه كلمات كليدي صحبت كردهايم. اما بالاخره زمان آن رسيده كه در مورد كيورد ريسرچ به طور اختصاصي بحث كنيم. در واقع خيلي ضروري است كه در مورد مهمترين بخش فرآيند سئو به اندازه كافي بدانيم. بنابراين در اين بخش ما نكات بسيار مهم در انتخاب كلمه كليدي و ارزش واقعي آن را بررسي خواهيم كرد.