علت ترسيدن در كودكان چيست

۴۴ بازديد

ترس كودك

ترسيدن كودكان يك واكنش براي بقا و ادامه حيات است. . كودكان از چيزهاي خطرناك و صدمه زننده مي ترسند و از آنها فاصله مي گيرند . فاصله گرفتن از اشيا خطرناك يك جور ايمني در برابر خطرات محسوب مي شود و كمك مي كند كودك كمتر ضربه بخورد . مثلا ترسيدن از ارتفاع  يا ترسيدن از تاريكي باعث ميشود كودك در زمان قرار گرفتن در آن شرايط بتواند بيشتر تمركز كرده و آسيب كمتري ديده و يا آسيب نبيند.

ترسيدن علاوه بر كودكان در نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان نيز مشاهده مي شود . تمام اين ترس ها مانند ترس از تاريكي ، ارتفاع ، حيوانات درنده و .... يك جور سيستم ايمني برا محافظت از جان انسان است. نوجوانان به دليل شرايط سني و رفتاري و نياز به عضويت در گروه ها يا ديده شدن توسط اطرافيان ممكن است به هر كاري دست بزنند ولي اين قوه ترسيدن باعث مي شود در تصميمات خود كمي بيشتر تدبر كرده و بتوانند بالغانه تر تصميم گيري كنند . گاها نيز ترس سبب مي شود انسان تصميمات غلطي بگيرد و يا عجولانه رفتار كند و يا آن گونه كه لازم است تلاش نكند پس كنترل بهينه ترس نه تنها مضر نيست بلكه بسيار مفيد مي باشد.

ترس در كودكان من جمله ترسيدن از تنبيه شدن ممكن است اثر منفي گذاشته و كودك را به دروغ گفتن تشويق كند . يا ترس از تاريكي ممكن است يك مدل اختلال فوبيا پروري در او ايجاد كند. والدين بايد با آگاهي نسبت به اين موارد در كنترل صحيح و مناسب ترس فرزندانشان بسيار موشكافانه عمل كنند .

در بسياري از موارد كودكان ميترسند تا توجه بگيرند و والدين بايد بدانند كه حمايت كردن از كودك در هنگام ترس يكي از مهمترين وظايف آنها است. البته بايد حمايت به گونه اي نباشد كه والدين همه كار را انجام دهند و بگذارند كه ترس در وجود بچه بماند و كودك به اصطلاح ترسو شود بلكه بايد راه هاي غلبه بر ترس را به كودك آموزش داده و در كنار او ترس هاي كودكشان را از بين ببرند يا كنترل كنند.

مشاوره روانشناس

ميتوان در صورت افراط ترس در كودك با مشاوران متخصص روانشناس كودك و نوجوان ارتباط برقرار كرد كه اين ارتباط مي تواند به صورت حضوري و يا به صورت مشاوره تلفني انجام گيرد . متخصصان مشاوره كودك و نوجوان مي توانند با راهنمايي هاي مفيد در راستاي تربيت كودك شما را ياري كنند

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد