تربيت كودك مودب و آموزش مهارت ها به او

۳۱ بازديد

كودك با ادب يا كمرو ؟

 

همه پدر و مادر ها مي خواهند كودكاني مودب داشته باشند كه به آن ها افتخار كنند و ببالند اما مسئله پرورش و تربيت فرزندان مسئله مهم و در عين حال سختي است آن هم با وجود رسانه هاي جمعي و شبكه هاي مجازي بي انتها كه روزانه ميليونها اطلاعات و عبارات و فرهنگهاي مختلف را وارد خانه هاي ما و ذهن فرزندانمان ميكند . برخي پدر و مادر ها ترجيح مي دهند كه كودكي كم رو داشته باشند تا كودك پرخاشگر .

. در اين مورد كه كودك با ادب داشته باشيم يا كودك كم رو با شما سخن خواهيم گفت

تربيت كودك مودب و آموزش مهارت ها به او:

صحبت كردن با كودك

مطمئنا با والديني روبرو شده ايد كه مرتبا به كودكان خود گوشزد مي كنند كه ” شلوغ نكن ” ، “گريه نكن ” و عباراتي ازاين دست...

علم روانشناسي ثابت كرده كه نبايد به كودكان بگوييم چه كار نكن بلكه بايد بگوييم چه كار بكن مثلا از آنها بخواهيم در مواجه با بزرگترها طوري رفتار كنند كه بزرگتر از او تعريف كند و در قبال كاري كه ديگران براي آنها انجام ميدهند تشكر كنند  و به آنها ياد بدهيم به روحيات ديگران احترام بگذارند نه اينكه سعي شان فقط خوشحال كردن ديگران باشد بلكه در صورت برخورد با فرد ناراحت در برطرف كردن مشكل او بكوشند . به عبارتي روابط اجتماعي كودك را تقويت كنيم .

 يك ترفند كه براي پرورش اين خصلت در شخصيت كودكان ميتوان از آن استفاده كرد اين است كه با استفاده از عكس چهره ها حالات مختلف را به كودك بياموزيم .

مودبانه صحبت كردن با كودكان:

گاهي پيش مي ايد كه پدر و مادرها براي خريد به فروشگاه مي روند يا در يك مهماني خانوادگي شركت ميكنند و كودك شروع به حرفهاي بي ادبانه ميكنند يا بيقراري و گريه ميكند . در اين موارد بايد كودك را واقع بين سازيم . به اين صورت كه او را به بيرون از فروشگاه يا محل مهماني ببريم ، براي او داستان يا مطلبي از كتاب يا گوشي همراه خود بخوانيم بعد از او بپرسيم : حالا آرام شدي ؟ سپس به محل خريد يا مهماني بازگرديم . اين  كار به كودك اين بينش را ميدهد كه گريه كردن او والدين را از هدفشان به عقب نميكشاند . اين را يادمان باشد كه همانگونه كه والدين در خانه با هم صحبت و برخورد ميكنند كودكانشان نيز به همان صورت رفتار خواهند كرد . كودكان از همان بدو تولد و يا حتي زماني كه در شكم مادرهستند ميشنوند و ياد ميگيرند ، پس بايد از همان ابتدا مودبانه صحبت كردن در كودكان را در آن ها نهادينه كنيم .

چگونه به كودكان كمرو خود كمك كنيم :

والدين نبايد كمرو بودن فرزندان خود را نشانه ادب و متانت او قلمداد كنند اگر والدين خجالتي و كمرويي فرزند خود راشناسايي نكنند ممكن است باعث از بين رفتن استعدادهاي بالقوه ي كودك شود . همچنين وقتي ميدانند فرزندشان كمي خجالتي و كمرو است به او بر چسب خجالتي نزنند بلكه دليل اين واكنش را از او جويا شوند و علت را شناسايي كنند و در صدد برطرف كردن كردن اين مشكل برآيند.

مثلا : در يك جمع وقتي مي بينيد فرزندتان اعتماد به نفس كافي براي ارتباط با ديگران را ندارد ، نبايد بگوييد ” فرزند ما خجالتيه” يا در صورت گفتن اين عبارت با گفتن اينكه “اما يه نقاش با استعداده ” جبران كنيد و اينگونه اعتماد به نفس كودك را تقويت كرده و با فرزندان همدلي كنيد ، وقتي مي بينيد از حضور در جمع يا در ميان دوستان دوري مي كند به او بگوييد من هم احساس تو را داشتم و  فكر ميكردم همه فقط مرا تماشا مي كنند با اين كار او احساس تنهايي نمي كند و خود سعي ميكند كه راهي براي اين مشكل بيابد .

در واقع شما ميتوانيد با رفتارتان به كودك بياموزيد كه چگونه كودك شاد و سرزنده باشد . الگوپذيري كودكان از والدين بطور كلي مي تواند شخصيت آنها را در زمينه هاي مختلف شكل دهد . شما با رفتار و برخوردتان تا حد زيادي تاثيرگذار خواهيد بود . براي دريافت مشاوره كودك و نوجوان درمورد اينكه كودك باادب داشته باشيم نه كم رو مي توانيم از متخصصان روانشناسي كودك و نوجوان يا مشاوران تلفني و آنلاين راهنمايي بگيريد .

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.