دلايل ترك تحصيل نوجوانان

۳۰ بازديد

ترك تحصيل نوجوانان

 

در دنيا نظام هاي آموزشي متفاوتي وجود دارد كه هر كدام مي توانند نتايج مختلفي در روند تحصيلي نوجوانان داشته باشند. به طور مثال نظام هاي آموزشي دانش آموز محور با نظام هاي آموزشي معلم محور همچون نظام آموزشي ايران تفاوت هاي زيادي در عملكرد و نتيجه خواهد داشت. در حال حاضر در جامعه شاهد ترك تحصيل نوجوانان به صورت شايعي هستيم و يا در صورت ادامه تحصيل ، بي رغبتي و عدم علاقه به تحصيل مخصوصاً در نوجوانان پسر مي بينيم.

دلايل ترك تحصيل نوجوانان :

ترك تحصيل براي نوجوانان مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد. افسردگي كه خود يكي از اختلالات سلامت روان مي باشد و خود نيز دلايل متفاوتي دارد يكي از دلايل عمده ترك تحصيل نوجوانان است. افسردگي مي تواند به علت هدف نداشتن نوجوان ، عدم آموزش و هدايت تحصيلي صحيح ، عدم وجود اشتياق براي ادامه تحصيل ، تنبلي و غيره باشد. يكي ديگر از دلايل كه باعث ترك تحصيل نوجوانان شده تغيير سبك زندگي و البته متناسب با آن تغيير نكردن نظام هاي آموزشي است. تكنولوژي و گوشي هاي همراه به شكل بسيار شديدي زندگي نوجوانان را تحت تغيير داده اند و شرايط زندگي آن ها را بسيار متفاوت كرده اند و مي توانند يكي از عوامل مهم حواس پرتي و عدم علاقه نوجوانان به تحصيل و درس خواندن باشد. همين تغيير شرايط باعث شده كه آمار ترك تحصيل در نوجوانان در كشورهاي همچون ايران كه نظام آموزشي متناسب با شرايط تغيير نكرده افزايش يابد.

يكي ديگر از دلايل ترك تحصيل نوجوانان محيط هاي آموزشي و برخورد معلمان با دانش آموزان است. در شرايطي كه در محيط هاي آموزشي معلمان نتوانند آموزش هاي صحيح را به نوجوانان بدهند و با برخوردهاي درست محيط را براي آن ها امن كنند اين محيط ها خود مي توانند يكي از دلايل فرار نوجوانان و كودكان از مدرسه باشد. پدر و مادر و محيط خانواده يكي ديگر از دلايل كاهش علاقه نوجوانان به تحصيل مي باشد. به صورتي كه اگر نوجوان در خانواده و در خانه از سمت پدر و مادر حمايت نشده و دقدقه هايي داشته باشد كه براي او دقدقه هايي بزرگ تلقي شود باعث عدم تمركز كودك و نوجوان در مدرسه شده و به همين علت باعث دور شدن از روند تحصيل و روند آموزش و افت تحصيلي براي او خواهد بود. خود پديده افت تحصيلي و كاهش رغبت دانش آموزان به تحصيل پديده اي چند عاملي است كه از عوامل آن مي توان به موارد زير اشاره كرد :

بحران هاي دوران نوجواني

هويت يابي نوجوان

اضطراب هاي ناشي از محيط و خانواده

افسردگي و حتي بيماري هايي مثل اوتيسم

نقش سلامت روان در عملكرد تحصيلي نوجوانان :

سلامت روان و عملكرد تحصيلي نوجوانان رابطه بسيار تنگاتنگ با هم دارند. سلامت روان خود مقوله بسيار پيچيده و تخصصي است كه بايد هميشه خانواده ها ، كودكان و نوجوانان خود را از اين لحاظ بررسي كرده و مراقب آن ها باشند و در صورت لزوم به مركز مشاوره و روانشناسان متخصص مراجعه كنند. در اين مسير روانشناسان متخصص نوجوانان مي توانند بسيار به خانواده ها كمك كنند چرا كه آن ها با بحران هاي ويژه اين دوره آشنا بوده و مي توانند نوجوان را با مشاوره هاي خود به مسير درست هدايت كرده و والدين را كه اكثرا نسبت به روش هاي صحيح تربيتي و برخورد با نوجوانان ناآگاه هستند ، آگاه كنند. در شرايط و مواردي كه خانواده ها و حتي خود نوجوان با بحران هايي روبرو مي شوند كه بايد حتما آن ها را حل كنند و مشكل خود را برطرف كنند درصورت عدم توانايي مراجعه حضوري به مركز روانشناسي مي توانند از خدمات مشاوره تلفني و يا همچنين از خدمات جديد همچون مشاوره آنلاين استفاده كنند كه مي توانند بسيار مفيد بوده و شرايط زندگي را راحت تر كرده و ميزان افت تحصيلي و عدم اشتياق نوجوانان به تحصيل را كاهش دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.